Foto: Hampus Berndtson

Vi har mødt Kristian Marstal, der er aktuel med Elegy for Weronika Albrecht; en kortfilm, der er skabt med meget få midler. Dette har dog ikke været en ulempe for Kristians kreativitet – at være underlagt begrænsninger giver ham i stedet inspiration.

Af Cecilie Hald Thøgersen

Lille produktion, store visioner
Året er 1939 og de tyske tropper har invaderet den polske by Krakow. Da den unge pige Weronika ser sin familie blive hentet af tyskerne, flygter hun fra byen ud i en nærliggende skov for selv at undslippe soldaterne. Dette kunne lyde som starten på et stort Hollywood-krigsdrama, men det er ikke tilfældet.
2. Verdenskrig og en ung polsk piges skæbne er i stedet omdrejningspunkterne for fortællingen i Kristian Marstals nyeste kortfilm, Elegy for Weronika Albrecht.

Kristian har på sin film måtte arbejde med et meget begrænset budget og ganske lidt udstyr. Det har dog ikke gjort, at han har følt sig hæmmet i sin filmskabelse. »Jo mere begrænset jeg er, jo større kunstneriske bedrifter kan jeg indfri«, forklarer han. »Det praktiske og hvilke muligheder, jeg har til rådighed, inspirerer mig.«

En historie, der går igen
Med en uddannelse fra Rytmisk Musikkonservatorium ligger det måske ikke lige i kortene, at Kristian skulle lave kortfilm. Men en opvækst i et hjem hvor både musik og film spillede en stor rolle, har udstyret ham med, hvad han selv karakteriserer som en »solid kulturel dannelse« og en interesse for mange kunstarter. Han beskæftiger sig derfor med flere kreative udtryksformer, og udover musikken og filmskabelsen, skriver han også, og
udkommer snart med en roman.

Kristian har valgt dog at definere en skarp skillelinje mellem det at skrive bøger, lave musik og instruere film, da han ønsker at holde disse discipliner adskilt. Dog er der stadig en vis sammenhæng mellem hans kreative udfoldelser. »Mit fokus er det samlede billede af alle kunstarterne,« fortæller han. »Det er dybest set den samme historie, jeg fortæller hele tiden.«

Fotonoveller på film
Der er en særlig stiliseret æstetik i Elegy for Weronika Albrecht, med sort-hvide billeder, engelsksproget voice-over og lange, til tider dvælende, indstillinger. »Det er en stil, jeg har dannet mig i løbet af årene,« forklarer Kristian. »Det er en slags fotonovelle på film.« Denne bestemte måde at formidle en fortælling på betyder, at han ynder at kalde sig selv for en forfatter, der laver film.

Stillbillede fra Elegy for Weronika Albrecht

Et andet kendetegn for Kristians kunstneriske virke er, at han i høj grad arbejder selvstændigt. Dette var også tilfældet i forhold til Elegy for Weronika Albrecht, hvor han har fungeret som både manuskriptforfatter, klipper, fotograf og instruktør. »Jeg har oplevet, at jeg på den måde har kunne opnå mest mulig kreativ indflydelse,« forklarer han.

Fortsættelse af samme filmsprog
På trods af at han indtil nu har holdt sig til kortfilmsformatet, har Kristians inspirationskilder særligt været spillefilm af instruktører som Rainer Werner Fassbinder og Andrei Tarkovsky. Han har da også planer om selv at lave en spillefilm, og arbejder for tiden på et sådant manuskript.

Men ønsket om at forsøge sig med film i langt format betyder ikke, at han helt går væk fra sin kortfilmsæstetik. »Det har været givende at arbejde med kortere formater, hvor der har været mulighed for at eksperimentere,« fortæller han. »Jeg vil gerne fortsætte med at lave spillefilm i det filmsprog, jeg allerede har opbygget.«

Related Posts

Uncategorized

Klub Kurz søger frivillige

Klub Kurz søger frivillige, som har lyst til at være med til at arrangere kortfilmsvisninger i Huset. Vi søger både folk, som har lyst til at hjælpe med eventplanlægning, afvikling, sociale medier og grafisk design Read more…

Interview

Interview med Maia Torp Neergaard: Om kortfilmen Wealth

Maia Torp Neergaard har skabt et nærværende dokumentarisk portræt af en bondefamilie fra Arkansas. Her fortæller hun, hvordan filmen blev til.

Begivenhed

Klub Kurz: Koldt på toppen / Wealth / POZ

Onsdag den 15. november inviterer Klub Kurz til årets sidste visning. Der er både fiktion og dokumentar på programmet og instruktørerne bag filmene vil være til stede og svare på spørgsmål fra publikum.