Foto: Maria Ahrensberg


Hun er indehaver af sit eget produktionsselskab og vinder af prisen ”Bedste manuskript” for kortfilmen Mor ved Ekko Shortlist Awards 2016. Instruktør og manuskriptforfatter Andrea Stief er med andre ord et ungt talent med fart på.

Af Mette Dyg 

 Fra små historier til prisvindende filmmanuskripter
Jeg møder Andrea i hendes lejlighed i fuglekvarteret på Nørrebro. Hun brygger kaffe i det lille køkken, før vi sætter os ved hendes skrivebord for at sludre. Lejligheden har dannet rammen om hendes arbejdsliv siden hun valgte at fokusere fuldt ud på sit produktionsselskab for et lille års tid siden. Når hun ikke er ude på locations for at få en film i kassen, sidder hun her og arbejder på nye projekter.

»Jeg har altid elsket at finde på historier«, fortæller hun, da jeg spørger, hvordan hun kom i gang med at lave film.

»Min far er jazzmusiker, og som barn fik jeg tiden til koncerterne til at gå med at digte historier«.

I dag bliver historierne til kortfilm og musikvideoer, og netop kombinationen af musikken og hendes passion for at digte historier, er det det hele udspringer fra: »Det er meget min arbejdsmetode – at høre musik«.

Musikken er også et væsentligt element, da Andrea grundlægger produktionsselskabet A Drenna Production i 2015. »Jeg ville gerne kombinere musik og historie«, fortæller hun om grundidéen bag selskabet. »Musikken er udgangspunktet for historien. Ved at lade musikkens stemning, teksten eller kunstnerens ønsker inspirere til billederne og det narrative, får jeg mulighed for at bevæge mig i musikkens verden, som jeg er vokset op i, og samtidigt mulighed for at arbejde med det, som jeg føler er mit element – at arbejde med film«.

Da Andrea grundlægger produktionsselskabet, går hun på Københavns Film og Fotoskole. På skolen får hun kendskab til hele processen omkring det at lave film og det er her, det for alvor går op for hende, at det er det hun vil: »Jeg fandt ud af, hvor fedt det er at skrive noget og så følge det til dørs!«. På skolen møder Andrea også mange af de mennesker, som hun arbejder sammen med i dag. De samme mennesker var med til at producere kortfilmen Mor, som sikrede Andrea prisen for ”Bedste manuskript” ved Ekko Shortlist Awards i 2016, men Andrea hviler ikke på laurbærrene: »Lige nu har jeg gang i en masse nye projekter«, fortæller hun.

Stillbillede fra kortfilmen Mor

Udover kortfilmen Mor, der handler om en ung kvinde, som lader sig hyre til at være en anden kvindes datter, står Andrea også bag kortfilmen Fri for Flemming, som netop nu kan ses på Ekko Shortlist. Her forsøger en kvinde at undslippe sin tidligere historielærer, som pludselig er begyndt at dukke op for hendes indre blik.

For Andrea er det at lave kortfilm ikke blot et springbræt til at lave spillefilm: »Det ville ikke være motivation nok for mig at have det som mål. Selvfølgelig skal man have ambitioner, men for mig har de historier, jeg ville fortælle passet til, at de skulle være kortfilm. På meget kort tid kan man få sagt en masse, og det er derfor, jeg synes, kortfilmen er et godt medie«.

Foruden kortfilm laver Andrea også musikvideoer, filmisk dokumentation af andre kreative projekter, og om lidt begynder hun optagelserne på en web-serie. Ofte har hun gang i mere end et projekt ad gangen: »For mig er det rart at være i gang med flere ting på én gang. Jeg trives godt i det kaos det indimellem kan være at lave film, men samtidig har jeg også brug for at strukturere min hverdag, for at bevare fodfæste. Det sidste års tid, hvor jeg har satset fuldt ud på mit produktionsselskab, har været enormt lærerigt og bekræftet mig endnu mere i, at det er det her jeg skal lave!«.

Related Posts

Interview

Interview med Maia Torp Neergaard: Om kortfilmen Wealth

Maia Torp Neergaard har skabt et nærværende dokumentarisk portræt af en bondefamilie fra Arkansas. Her fortæller hun, hvordan filmen blev til.

Interview

Interview med Kristian Håskjold: ”Jeg er nødt til at kunne se mig selv i mine film”

Vi har interviewet Kristian Håskjold, der i sin kortfilm 'Forever Now' behandler kærlighed og brud på en autentisk og følsom facon.

Interview

Interview med Kristian Marstal: »Så snart jeg er begrænset, starter kreativiteten«

Vi har mødt Kristian Marstal, der er aktuel med Elegy for Weronika Albrecht; en kortfilm, der er skabt med meget få midler. Dette har dog ikke været en ulempe for Kristians kreativitet – at være underlagt begrænsninger giver ham i stedet inspiration.